Prowadząc aktywny tryb życia zdarza się, że nasz układ ruchu jest przeciążony przez nadmierną aktywność fizyczną, zbyt częsty lub nieumiejętny trening lub z powodu niedostatecznej ilości snu. Bez względu na to ile i jak często trenujesz zawsze polecam wykorzystywać poniższe sposoby w ramach profilaktyki układu ruchu.

Masaż klasyczny całościowy

Jedna z moich ulubionych metod. Masaż pomoże rozluźnić nadmiernie napięte mięśnie. Najczęściej człowiek nie zdaje sobie sprawy z tego jak jest spięty i w jakim stanie jest jego układ ruchu. Polecam wypróbować na sobie. Jestem przekonany, że po jednym zabiegu wrócisz szybko na kolejny. Jeżeli nigdy nie byłeś na masażu polecam zakupić karnet na 10 sesji i chodzić co najmniej dwa razy w tygodniu przez 4-5 tygodni. Gdy największe napięcia odejdą w niepamięć, polecam co najmniej dwie sesje w miesiącu, aby podtrzymać efekt.

Poranny rozruch

Kilka prostych ćwiczeń, które można wykonywać jeszcze leżąc w łóżku lub z pozycji stojącej, które zaktywizują mięśnie i stawy. Możesz wykorzystać m.in. skłony do przodu, skłony w bok, rotacje tułowia, krążenia ramion i bioder, wspięcia na palce, koci grzbiet z klęku podpartego, ukłon japoński, pies z głową w górę i w dół i inne. Pamiętaj tylko, że to ma być świadoma rozgrzewka ciała, delikatne i kontrolowane ruchy, aby nie zrobić sobie krzywdy. Tuż po przebudzeniu ciało znajduje się jeszcze w spoczynku i zakresy ruchu w stawach są znaczne krótsze niż po południu czy wieczorem. Ćwicz z rozwagą!

Aktywizacja układu ruchu podczas dnia

Jeżeli masz pracę siedzącą jak znaczna część społeczeństwa. Warto przynajmniej raz na godzinę oderwać się od komputera i zrobić kilka ćwiczeń aktywizacyjnych (możesz wykorzystać powyższe), dwie minuty wystarczy. Przejdź się na wyższe piętro do toalety, nie używaj windy, zaktywizuj nogi do pracy.

Wieczorny stretching, mobility lub joga

15 minut rozciągania każdego wieczora przed pójściem spać poprawi głębokość snu, odpręży zestresowane i napięte ciało i poprawi elastyczność układu mięśniowo – więzadłowego. Możesz także wykorzystać ćwiczenia jogi lub mobility, czyli automasaż na przyborach typu, wałek, piłeczki tenisowe i inne.

Prawidłowe odżywianie i nawodnienie

Te dwa czynniki także wpływają na układ ruchu. Ciało źle odżywione i odwodnione będzie narażone na niedobory pokarmowe i stres, a to w konsekwencji będzie negatywnie wpływać na ciało.

Naturalna suplementacja

Swoim podopiecznym polecam suplement ProStik, który rewelacyjnie spełnia swoje zadanie ochraniając stawy w trakcie wysiłku i poza nim. Efekty u niektórych są naprawdę niesamowite. Dla najbardziej wymagających polecam pakiet suplementów wspomagający układ ruchu.

Zdjęcie w tle od onlyyouqj – pl.freepik.com