Jak skutecznie odpocząć na urlopie? Prawdziwa regeneracja

Posłuchaj artykułu w wersji audio

Zbliża się okres wakacyjny. Dla wielu z nas będzie to czas, który będziemy chcieli przeznaczyć na zasłużony odpoczynek po wielu miesiącach ciężkiej pracy. Jak sprawić, aby wypoczynek był skuteczny i abyśmy wrócili w pełni wypoczęci i gotowi, aby ponownie mierzyć się z wyzwaniami dnia codziennego? Odpowiedź w tym artykule.

Zacznijmy od najważniejszego, czyli od odżywiania na urlopie

Dla wielu osób wakacje to czas rozpusty i obżarstwa. W końcu musisz sobie dogodzić za te wszystkie trudy całego roku. W końcu, możesz jeść do woli popijając drinkami przy hotelowym basenie, bo przecież zapłaciłeś za all inclusive, przecież ciężko pracujesz, a teraz są wakacje i można, bo musisz odpocząć, bo to przyjemność to czemu masz sobie odmawiać?

Właśnie. Opcja all inclusive jest bardzo zgubna, gdyż mając pod dostatkiem jedzenia, brak limitu na alkohol i słodkości z pewnością wykorzystasz to na maksa. Twój umysł dorobi sobie wytłumaczenie takiego postępowania z prostej, często nieświadomej przyczyny żeby zminimalizować straty, czyli płacąc za opcję all inc. zjesz i wypijesz najwięcej jak się da, aby wyszło taniej. I tu masz rację, wyjdzie, a nadwyżki kalorii zmagazynujesz w tkance tłuszczowej.

Dodatkowe kilogramy to nie jedyny problem

Przejedzony organizm nie zregeneruje się dobrze. Twój sen będzie spłycony, a poziom energii w ciągu dnia niski. Będziesz się czuć ociężały, spowolniony i odczuwać dolegliwości trawienne, takie jak wzdęcia, zaparcia itp.

Zastanów się czy warto się objadać na wakacjach? W końcu jedziesz na urlop naładować baterie na najbliższe miesiące. Warto zadbać o dobre praktyki odżywiania i nie robić sobie wolnego w tej kwestii. Tak samo jak nie robisz sobie wolnego od codziennej higieny ciała, mycia zębów i innych zabiegów.

Korzystniejszą opcją jest HB – śniadania i kolacje.

Dzięki temu rozwiązaniu nie przejmujesz się tymi posiłkami. W końcu nie jedziesz na wakacje, aby stać przy garach i liczyć kalorie. Pamiętaj tylko, aby ze szwedzkiego stołu wybierać mądrze – tłuste, słodkie i przetworzone produkty to słaby wybór. Obiad polecam, abyś zjadł na mieście w pięknych okolicznościach przyrody, również kierując się rozsądkiem. Tłuste frytki z mięsem smażone na starym tłuszczu? Nie rób sobie tego, nie krzywdź się. Lepszym wyborem będzie grillowana ryba z pakietem surówek i gotowanymi ziemniakami Tutaj znajdziesz artykuł o tym jak prawidłowo się odżywiać na wakacjach.

Pozwól sobie czasem na rozpustę, ale..

Zrób to świadomie i obowiązkowo kontroluj żeby nie pojawił się efekt kuli śnieżnej, czyli raz zjadłeś kiepsko, za chwilę drugi, trzeci, a później to już lecisz na całego, totalna wyżerka – to podstawowy błąd prowadzący do wzrostu kilogramów.

Musisz zdać sobie sprawę z podstawowej rzeczy, każda ilość złego jedzenia i alkoholu będzie utrudniać regenerację. Im mniej zjesz i wypijesz tym lepiej dla organizmu. Nie daj sobie wmówić, że w ten sposób najlepiej odpoczywasz. To zgubne.

Wakacje podczas, których leżysz na plaży do góry brzuchem?

Zapomnij. Zapewne należysz do największej części społeczności, która pracuje przed komputerem, czyli większą część roku po prostu siedzisz. W takiej sytuacji urlop powinien być okazją do regularnego ruchu, spacerów, zwiedzania, przebywania na zewnątrz, na słońcu. Daj sobie trochę ruchu dzięki, któremu podkręcisz metabolizm i spalisz trochę energii. Urlop to regeneracja – daj sobie najlepsze z możliwych, czyli właśnie ruch. Ciągłe leżenie na plaży, przy basenie hotelowym czy przed tv z drinkiem w ręce to najgorsza z możliwych opcji. To pseudo odpoczynek. Zapłaciłeś za wakacje – wykorzystaj je na maksa.

Warto pomyśleć o codziennym, krótkim treningu w pokoju hotelowym

Dobrze jest rozważyć krótki 15 minutowy trening każdego dnia jeszcze przed śniadaniem lub co dwa dni, np. mój autorski 30 minutowy trening całego ciała. W końcu przecież masz na to czas, nikt cię nie pogadania, a dzięki nie mu przyspieszysz metabolizm, zadbasz o dobre emocje i gwarantuję ci, że po tym treningu nie będzie ci się nie chciało tyle jeść – warto.

Dla kogo najlepszym odpoczynkiem będzie leżenie na plaży i mała ilość ruchu?

Odpowiedź jest prosta. Dla osób, które na co dzień ciężko pracują fizycznie i eksploatują maksymalnie swój organizm. W takim przypadku wystarczy mała dawka ruchu, plażowanie i dobra zabawa z rodziną, aby naładować się też dobrymi emocjami.

Warto zadbać o przeżywanie nowych doświadczeń i dobre emocje

Wakacyjny czas to dobry moment na próbowanie nowych rzeczy. Znajdź takie, które wprawiają ciebie i twoją rodzinę w dobry nastrój. Może lot balonem, rejs statkiem, wycieczka w góry, żeglowanie albo zwiedzanie pięknych miejsc? Po prostu pozwól sobie na coś czego nigdy nie robiłeś, coś niecodziennego. Wybór doświadczeń zależy od tego jaką jesteś osobą i co lubisz. Najgorsza na wakacjach jest nuda i znużenie, to zabija kreatywność i dobry nastrój, a człowiek w takim stanie po urlopie zamiast czuć przypływ energii czuje, że potrzebuje odpocząć. Znacznie trudniej w takim stanie wraca się do codzienności. Uważaj na znużenie, doświadczaj, żyj!

Podsumowanie

Wakacje to czas odpoczynku fizycznego i psychicznego. O ten fizyczny zadbasz dostarczając swojemu organizmowi najlepszą jakościowo żywność i aktywność fizyczną jednocześnie rezygnując lub ograniczając maksymalnie alkohol. Z kolei wypoczynek mentalny zapewnisz sobie dostarczając pozytywnych wrażeń i emocji wybierając to co lubisz najbardziej.

Udanego urlopu.